Program
Wychowawczo- Profilaktyczny
Publicznego Przedszkola w Bogacicy z Oddziałem Zamiejscowym w Bażanach na lata 2023-2027
Spis treści
- Wstęp.
- Założenia programu.
- Podstawa prawna.
- Charakterystyka programu.
- Warunki realizacji programu.
- Cele programu.
- Zadania wynikające z realizacji programu.
- Ewaluacja programu.
Wstęp
Wychowanie przedszkolne, spełnia swoją rolę, jeśli wspomaga indywidualny rozwój dziecka, pomaga kształtować jego umiejętności, poszerzać wiedzę. Ma za zadanie wspierać rodzinę aby wychować przedszkolaka i przygotować go do rozpoczęcia edukacji szkolnej. Niesamowite jest to, że poprzez uczęszczanie dzieci do przedszkola, zachodzi w nich tak wiele zmian. Dziecko które uczęszcza do przedszkola ma szansę nauczyć się funkcjonować w grupie dzieci, zagłębia się w role społeczne, poszerza swoją wiedzę, uczy się tolerancji i akceptacji a także szacunku do zasad. Odpowiednia edukacja przedszkolna, której fundamentem jest naturalny rozwój dziecka, ma znaczący wpływ na późniejsze życie człowieka a uczestnictwo w dobrze zorganizowanej i aktywizującej rozwój działalności przedszkola gwarantuje dzieciom ogromne korzyści i usprawnia start szkolny. Zadania przedszkola orientują się na wielokierunkowym wspieraniu aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju, wspierania aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i zdolności czerpania z rozwijających się procesów poznawczych oraz pomagania w osiąganiu samodzielności w eksploracji świata, możliwości percepcyjnych dziecka, wyobrażeń i rozumowania, z szacunkiem dla jego indywidualnych potrzeb i zainteresowań. Reasumując wychowanie przedszkolne ma na celu stymulowanie, wspieranie i ukierunkowywanie procesu rozwoju umysłowego, dając przy tym gwarancje osiągnięcia optymalnej dojrzałości szkolnej. Biorąc pod uwagę kompetencje kluczowe, bardzo szybko zmieniający się świat i trudną do przewidzenia przyszłość, widzimy konieczność stosowania działań profilaktycznych już od najmłodszych lat naszych wychowanków. Formy i metody działań niniejszego programu dostosowane zostały do wieku i możliwości intelektualnych dzieci.
Założenia programu
Program Wychowawczo-Profilaktyczny przedszkola zakłada, że celem wychowania jest wszechstronny rozwój osobowościowy, psychiczny i intelektualny wychowanków przy jednoczesnym podejmowaniu działań chroniących ich przed zagrożeniami. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Program opiera się na następujących założeniach:
Założenie 1. Celem wychowania jest dziecko dojrzałe na miarę fazy rozwojowej, w której się znajduje. Dojrzałość osiąga się w sferach: fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej.
Założenie 2. Powyższy cel osiągany jest w drodze działań wychowawczych, gdzie „wychowanie” należy rozumieć jako proces wspierania wychowanka w rozwoju. Założenie 3. Aby zwiększyć skuteczność działań wychowawczych oraz zapobiegać negatywnym czynnikom ryzyka podejmowane są działania profilaktyczne, gdzie „profilaktykę” należy rozumieć jako interwencję wzmacniającą, korygującą i uzupełniającą wychowanie.
Założenie 4. Podejmowane w przedszkolu przedsięwzięcia wychowawcze i profilaktyczne poddawane są analizie i ocenie, co stanowi wartościowy materiał diagnostyczny do opracowania Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Podstawa prawna
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
- 26 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. Z 2017 r. Poz. 59 ze zm.) -art. 26 ust. 1.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Dz.U. Z 2017 r. Poz. 356).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. W sprawie dopuszczania do użytku w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku podręczników (Dz.u.Nr 89 poz. 730).
Charakterystyka programu
Proces wychowania w naszej placówce ma charakter ciągły, jest stale wzbogacany i doskonalony. Jego wyrazem jest powstały na podstawie oczekiwań rodziców i nauczycieli Program wychowawczo- profikatyczny Publicznego Przedszkola w Bogacicy z Oddziałem Zamiejscowym w Bażanach. Przeznaczony jest on dla dzieci w wieku przedszkolnym, podzielony na 4 obszary:
- Zdrowie-edukacja zdrowotna;
- Bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych;
- Relacje- kształtowanie postaw społecznych;
- Kultura- wartości, normy, wzory zachowań.
Obszary zawierają bloki tematyczne opracowane i dostosowane do możliwości psychofizycznych naszych wychowanków. Zawarte w nim treści uwzględniają małe doświadczenia życiowe przdszkolaków, niewielki zasób sprawdzonych metod radzenia sobie z nimi.
Warunki realizacji programu
Program realizowany będzie głównie poprzez realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dn. 28.06.2017 r. we wszystkich oddziałach naszego przedszkola.
Nauczyciele dostosowują treści do wieku i możliwości rozwojowych dzieci, własnych predyspozycji i możliwości placówki.
Oddziaływania wychowawcze podejmują nauczyciele, wychowawcy pracujący z grupą, opiekunowie i pozostali pracownicy przedszkola w codziennych sytuacjach funkcjonowania naszej placówki.
Dobór metod, form i środków dydaktycznych koniecznych do wdrażania programu wychowawczo- profilaktycznego jest dowolny i zależny od wyników diagnozy prowadzonej przez nauczyciela, jego inwencji, zaplecza rzeczowego placówki oraz możliwości rodziców. Program realizowany będzie przez cały rok szkolny, na wszystkich szczeblach edukacji przedszkolnej.
Cele programu
- Kształtowanie środowiska sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem jego wrodzonego potencjału oraz możliwości twórczych i intelektualnych;
- Uświadamianie dzieciom ich praw i obowiązków;
- Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną oraz najbliższym środowiskiem dziecka;
- Kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, a także postawy poszanowania drugiego człowieka, jego własności i opinii;
- Stwarzanie dzieciom warunków do odkrywania siebie i innych przez własne działania;
- Umożliwienie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań;
- Zdobywanie przez dzieci podstawowych informacji z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej;
- Wspieranie wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia, kształtowanie nawyków prozdrowotnych;
- Rozwijanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny;
- Wzmacnianie postawy tolerancji i akceptacji drugiego człowieka;
- Uczenie dzieci negocjacji i kompromisu jako sposobu rozwiązywania sytuacji trudnych z poszanowaniem godności własnej i drugiego człowieka;
- Wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo;
- Poszukiwanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń.
Zadania wynikające z realizacji programu
Obszar |
Zadanie |
Zdrowie- edukacja zdrowotna |
Wdrażanie do prawidłowego żywienia: - Rozróżnianie prawidłowego odżywiania od nieprawidłowego, - Poznanie produktów które mają duże wartości odżywcze, - Zrozumie struktury żywienia wynikającej z piramidy żywieniowej, - Spożywanie posiłków o określonej porze z uwzględnieniem ilości warzyw i owoców jako źródła witamin, - Zwrócenie uwagi na kulturę i higienę podczas jedzenia oraz przygotowania posiłków, - Wdrażanie do prawidłowego posługiwania się sztućcami, Dbanie o higienę własną: - Rozpoznawanie części swojego ciała, - Dbanie o czystość swojego ciała, - Mycie zębów po obiedzie, - Wiedza o przyborach toaletowych i używanie ich, - Zapoznanie z zasadami higieny- kiedy należy myć ręce, zęby itd., - Dostosowanie ubioru do warunków pogodowych, - Dbanie o prawidłowy ubiór, - Rozumienie konieczności przebywania na świeżym powietrzu, - Zachowanie ładu i porządku w swoim otoczeniu. Poznanie instytucji i osób związanych ze służbą zdrowia: - Zapoznanie z wyglądem lekarza, pielęgniarki, symbolem opieki medycznej, ambulansem, przełamywanie lęku przed kontaktem ze służbą zdrowia, - Wdrażanie do prawidłowych zachowań podczas kontaktów z osobami chorymi oraz podczas własnej choroby, - Zrozumienie potrzeby szczepień, - Nauka udzielania pierwszej pomocy, spotkanie z ratownikiem medycznym. Wdrażanie do zdrowego i aktywnego stylu życia: - Zrozumienie znaczenia uprawiania sportu dla zdrowia, - Poznanie korzyści z aktywnego wypoczynku, - Zwracanie uwagi na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała, - Systematyczne prowadzenie zabaw ruchowych, ćwiczeń i zabaw na dworze, - Prowadzenie kółka sportowego. Prawidłowy rozwój zmysłów: - Systematyczne prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych oraz buzi i języka. W razie potrzeby ćwiczenia z logopedą, - Wdrażanie do mówienia stonowanym tonem głosu, wprowadzanie ciszy, stanu relaksu i spokoju, - Dbanie o odpowiednie oświetlenie i widoczność podczas pracy. |
Bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych |
Bezpieczeństwo podczas zabaw w przedszkolu: - Zapoznanie z kontraktem grupowym, przestrzeganie norm i zasad panujących w grupie, - Bezpieczne zachowanie podczas zabaw w przedszkolu, - Korzystanie z zabawek, przyborów i sprzętu zgonie z ustalonymi zasadami, - Zapoznanie z zasadami zachowania na dworze i bezpiecznego korzystania z placu zabaw, - Samodzielne ocenianie zachowania własnego i innych pod względem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo w drodze do przedszkola: - Poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego, - Poznanie niektórych znaków drogowych, - Wiedza do kogo zwrócić się w sytuacjach zagrożenia, - Poznanie numerów alarmowych, - Umiejętność przybrania postawy obronnej przed atakiem psa, - Wiedza, że nie należy zbliżać się do nieznanych zwierząt, - Wiedza że nie zrywa się nieznanych owoców i grzybów, - Wiedza jak należy zachować się w kontaktach z nieznajomymi, - Spotkanie z policjantem, strażakami. Bezpieczeństwo podczas ferii zimowych oraz wakacji: - Zwrócenie uwagi na odpowiedni strój oraz zachowanie w górach, nad wodą, podczas wycieczek, - Spotkanie z ratownikiem medycznym, - Spotkanie z policjantem. Bezpieczeństwo w domu: - Wiedza, jak zachować się w sytuacji zagrożenia pożarami (poznanie zasad ewakuacji), - Poznanie niebezpiecznych miejsc i sprzętów w domu, - Wiedza że nie można bawić się lekarstwami i środkami chemicznymi, - Bezpieczne używanie sprzętów RTV, AGD, - Poznanie zagrożeń płynących z uszkodzonej elektryki, gazu, ognia, - Poznanie zagrożeń wynikających z pracy rolnika, poznanie zasad bezpieczeństwa podczas żniw. |
Relacje- kształtowanie postaw społecznych |
Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli przedszkolaka oraz członka grupy rówieśniczej, rodziny, narodu: - Zapoznanie z prawami dziecka wynikającymi z Konwencji o Prawach Dziecka, - Poznanie obowiązków przedszkolaka, - Nauczyciele uświadamiają dzieciom, do kogo mogą się zwrócić z prośbą o pomoc, - Odczuwanie więzi z przedszkolem, domem rodzinnym i ojczyzną, - Dbanie o dobro swoje i innych, - Dbanie o porządek wokół siebie, - Zgodna zabawa z rówieśnikami, - Organizowanie zajęć i zabaw o tej tematyce. Kształtowanie umiejętności używania zwrotów grzecznościowych: - Stosowanie form grzecznościowych przy powitaniu i pożegnaniu, - Umiejętność przepraszania i świadomość konieczności ponoszenia konsekwencji, - Stosowanie zasad kulturalnego zachowania przy stole, - Umiejętność rozwiązywania konfliktów i sporów, - Zapobieganie przemocy i eliminowanie agresji słownej i fizycznej wśród wychowanków przedszkola. Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi: - Poznanie zasad prawidłowego zachowania i współżycia w grupie, - Tworzenie kodeksów i kontraktów grupowych, - Organizowanie zajęć mających na celu wyeliminowanie niepożądanych zachowań, - Akceptowanie odmienności drugiego człowieka, - Kształtowanie samodzielności, - Kształtowanie odporności emocjonalnej, - Stosowanie kompromisu w zabawie, - Polubowne rozwiązywanie konfliktów. Kształtowanie umiejętności i zachowań społecznych: - Okazywanie szacunku dorosłym i starszym, - Okazywanie szacunku do ojczyzny, - Okazywanie szacunku rówieśnikom. Wdrażanie dziecka do samodzielności: - Wspieranie dzieci w nabywaniu samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych, - Włączanie dzieci do pełnienia dyżurów. Kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł: - Rozróżnianie pozytywnych i negatywnych zachowań, - Dostrzeganie odrębności inncyh ludzi i rozumienie ich potrzeb, - Rozwijanie empatii, - Próby podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym. Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych z rówieśnikami i osobami dorosłymi: - Obdarzanie innych uwagą, - Nawiązywanie kontaktów stosując pozawerbalne formy komunikacji, - Słuchanie gdy inni mówią, nie przerywanie wypowiedzi innych, dzielenie się swoimi wrażeniami gdy inni słuchają, - Stosowanie form grzecznościowych podczas wypowiedzi ( proszę, dziekuję, dzień dobry, do wiedznia). Rozwijanie umiejętności rozumienia własnych emocji, uczuć własnych i innych ludzi: - Rozwijanie empatii, - Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami w sposób akceptowalny, - Rozróżnianie dobra od zła, - Pomaganie niepełnosprawnym i innym. |
Kultura- wartości, normy, wzory zachowań |
Kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowanie tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, przedszkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach zorganizowanych przez najbliższą społeczność: - Organizowanie w przedszkolu zajęć otwartych, - Organizowanie zajęć adaptacyjnych, - Prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców i dziadków, - Zapraszanie przedstawicieli rodzin na zajęcia do przedszkola, odwiedzanie zakładów pracy rodziców, - Zapraszanie rodziców i dziadków do udziału w uroczystościach przedszkolnych i grupowych, - Przygotowywanie upominków dla dziadków i rodziców z okazji ich święta, - Wzajemne składanie sobie życzeń przez grupy przedszkolne i pracowników z okazji świąt, - Organizowanie przedstawień, spotkań dla dzieci z okazji obchodów świat narodowych wg Kalendarza Imprez Przedszkolnych, - Organizowanie uroczystości przedszkolnych: Olimpijka, Jasełka, Pożegnanie absolwentów, - Organizowanie spacerów, wycieczek do muzeum, - Poznanie zabytków Bogacicy i Kluczborka, - Poznanie kultury i tradycji krajów Unii Europejskiej, - Organizowanie Dnia Europy 14 maja, - Organizowanie rocznicy papieża Jana Pawła II, - Wykonanie gazetek tematycznych w salach dotyczących regionu, państwa. Kształtowanie postaw wdrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodzina, przedszkolem i społecznością lokalną: - Poznanie symboli narodowych: godło, flaga, hymn oraz hymn przedszkola, - Słuchanie legend, oglądanie filmów i bajek o tematyce narodowej, - Oglądanie albumów, zdjęć, prezentacji multimedialnych ukazujących dzieciom najciekawsze miejsca regionu, - Poznanie krajobrazu i folkloru Polski, - Zorganizowanie gminnego konkursu pieśni patriotycznej. Przygotowanie do radzenia sobie w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla pracy ludzi i innych zawodów: - Utrwalenie norm kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (biblioteka, muzeum, teatr, sklep), - Prowadzenie gier i zabaw z elementem rywalizacji, - Uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki, - Układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków, - Zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami emocji, - Ustalenie sposobów akceptowalnego rozładowywania złych emocji np. targanie papieru , dmuchanie na bibułkę, zgniatanie gazety, - Poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacji związanej z dokuczaniem, - Wdrażanie do poszanowania cudzej własności, - Okazywanie szacunku kolegom, nauczycielom, pracownikom przedszkola, - Stosowanie zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, oraz dzień dobry, do widzenia. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poprzez kontakt z dziełami literackimi, wytworami kultury należacymi do polskiego i europejskiego dziedzictwa, wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci: - Słuchanie utworów literackich- bajkoterapia, - Odgrywanie scenek dramowych- ocenianie postepowania bohaterów, - Udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury polskiej i europejskiej, - Udział w przedstawieniach teatralnych, wyjazdach do teatru, kina, - Udział w konkursie recytatorskim polskich poetów. Przygotowanie do radzenia sobie w świecie cyfrowym: - Udział w programie codeweek, - Zajęcia w temacie bezpiecznego korzystania z zasobów internetu. Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od wyglądu, statusu materialnego, religii, wieku, poziomu intelektualnego: - Respektowanie praw dziecka oraz podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji. Dostarczanie dzieciom wzorów właściwego zachowania ( postawa nauczyciela , pracowników przedszkola, postaci z utworów literackich): - Ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich- kodeks grupy, - Organizowanie zabaw grupowych, - Stwarzanie okazji do swobodnych zabaw w grupach rówieśniczych, - Prezentowanie wytworów, prac dzieci, ukazanie trudu włożonego w ich powstanie, - Udział dzieci w zajęciach dodatkowych, - Organizacja Dnia Postaci z Bajek, - Prace zespołowe uczące współpracy i współdziałania w planowaniu i realizowaniu wspólnie wytyczonych celów, - Zaangażowanie wszystkich dzieci do udziału w imprezach i uroczystościach przedszkolnych, grupowych, podkreślanie trudu włożonego w realizację przedsięwzięć. |
Zdrowy przedszkolak |
Ustalenie jakie produkty są zdrowe dla nas- propagowanie zdrowego odżywiania: - Warzywa- rozróżnianie, nazywanie, wykonanie soku marchewkowego, - Owoce- rozróżnianie, nazywanie, zrobienie koktajlu, - Sposoby przechowywania warzyw i owoców, - Wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego, - Spotkanie z dietetykiem, - Założenie zielonego ogródka w sali, - Założenie ogródka w ogrodzie, - Spotkanie z pszczelarzem- jak powstaje miód, - Eko warsztaty kulinarne- pieczemy zdrowe ciasteczka, - Wykonanie tablic informacyjnych dla rodziców dotyczących zdrowego odżywiania, - Promowanie picia wody, obchody Światowego Dnia Wody. Ustalenie jak ruch wpływa na nasze zdrowie-propagowanie aktywnego spędzania wolnego czasu: - Poranne gimnastyki, - Spacery w okolicach Bogacicy, - Udział w zajęciach dodatkowych organizowanych przez przedszkole (kółko sportowe, gimnastyka korekcyjna). Ustalenie jak bezpieczeństwo wpływa na nasze zdrowie: - Promowanie zasad bezpieczeństwa podczas wszelkich aktywności, - Spotkanie z policjantem, bezpieczna droga do przedszkola, bezpieczne zabawy na śniegu podczas ferii, bezpieczne wakacje, - Spotkanie ze strażakiem- wyrabianie właściwych zachowań podczas alarmu pożarowego, - Spotkanie z ratownikiem medycznym, lekarzem, pielęgniarką - poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy, - Opracowanie kodeksu przedszkolaka dotyczącego zasad zachowania w przedszkolu, - Poznanie zasad postępowania w sytuacji zagrożenia ze strony zwierząt, - Zdrowie psychiczne- słuchanie opowiadań Poznanie zabaw, piosenek związanych ze zdrowiem- wzbogaca wiedzę podczas zabaw: -Nauka wybranej piosenki o zdrowiu, -Nauka wierszyka, -Projektowanie gry planszowej, - Urodziny warzyw - obchody Dnia marchewki. Uświadomienie wagi zdrowia psychicznego: -Uświadomienie dzieciom że zdrowie psychiczne jest tak samo ważne jak zdrowie fizyczne, -Codzienne ćwiczenia relaksacyjne (spokój i uważność żabki), -Bajki terapeutyczne dotyczące zdrowia psychicznego. |
Ewaluacja programu
Ewaluacja umożliwia nam zbadanie skuteczności programu, a zatem czy osiągnęliśmy zakładane efekty naszej profilaktyki. Ewaluacji dokonają nauczyciele w grupach wraz z zakończeniem roku szkolnego w formie sprawozdania, z uwzględnieniem osiągniętych efektów, trudności w realizacji zadań oraz wniosków na kolejny rok pracy.