• Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
  • zresetuj wielkość interlinii
  • wĹ‚Ä…cz wiÄ™kszÄ… interlinie+
  • Kontrast:
  • wĹ‚acz kontrast
  • wyĹ‚acz kontrast
  • Mapa strony:
  • mapa strony

Program

Wychowawczo- Profilaktyczny

 

 

Publicznego Przedszkola w Bogacicy z Oddziałem Zamiejscowym w Bażanach na lata 2023-2027

 

 

 

                                          

Spis treści

  • Wstęp.
  • Założenia programu.
  • Podstawa prawna.
  • Charakterystyka programu.
  • Warunki realizacji programu.
  • Cele programu.
  • Zadania wynikające z realizacji programu.
  • Ewaluacja programu.

Wstęp

Wychowanie przedszkolne, spełnia swoją rolę, jeśli wspomaga indywidualny rozwój dziecka, pomaga kształtować jego umiejętności, poszerzać wiedzę. Ma za zadanie wspierać rodzinę aby wychować przedszkolaka i przygotować go do rozpoczęcia edukacji szkolnej. Niesamowite jest to, że poprzez uczęszczanie dzieci do przedszkola, zachodzi w nich tak wiele zmian. Dziecko które uczęszcza do przedszkola ma szansę nauczyć się funkcjonować w grupie dzieci, zagłębia się w role społeczne, poszerza swoją wiedzę, uczy się tolerancji i akceptacji a także szacunku do zasad. Odpowiednia edukacja przedszkolna, której fundamentem jest naturalny rozwój dziecka, ma znaczący wpływ na późniejsze życie człowieka a uczestnictwo w dobrze zorganizowanej i aktywizującej rozwój działalności przedszkola gwarantuje dzieciom ogromne korzyści i usprawnia start szkolny. Zadania przedszkola orientują się na wielokierunkowym wspieraniu aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju, wspierania aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i zdolności czerpania z rozwijających się procesów poznawczych oraz pomagania w osiąganiu samodzielności w eksploracji świata, możliwości percepcyjnych dziecka, wyobrażeń i rozumowania, z szacunkiem dla jego indywidualnych potrzeb i zainteresowań. Reasumując wychowanie przedszkolne ma na celu stymulowanie, wspieranie i ukierunkowywanie procesu rozwoju umysłowego, dając przy tym gwarancje osiągnięcia optymalnej dojrzałości szkolnej. Biorąc pod uwagę kompetencje kluczowe, bardzo szybko zmieniający się świat i trudną do przewidzenia przyszłość, widzimy konieczność stosowania działań profilaktycznych już od najmłodszych lat naszych wychowanków. Formy i metody działań niniejszego programu dostosowane zostały do wieku i możliwości intelektualnych dzieci.

Założenia programu

 

Program Wychowawczo-Profilaktyczny przedszkola zakłada, że celem wychowania jest wszechstronny rozwój osobowościowy, psychiczny i intelektualny wychowanków przy jednoczesnym podejmowaniu działań chroniących ich przed zagrożeniami. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Program opiera się na następujących założeniach:

Założenie 1. Celem wychowania jest dziecko dojrzałe na miarę fazy rozwojowej, w której się znajduje. Dojrzałość osiąga się w sferach: fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej.

Założenie 2. Powyższy cel osiągany jest w drodze działań wychowawczych, gdzie „wychowanie” należy rozumieć jako proces wspierania wychowanka w rozwoju. Założenie 3. Aby zwiększyć skuteczność działań wychowawczych oraz zapobiegać negatywnym czynnikom ryzyka podejmowane są działania profilaktyczne, gdzie „profilaktykę” należy rozumieć jako interwencję wzmacniającą, korygującą i uzupełniającą wychowanie.

Założenie 4. Podejmowane w przedszkolu przedsięwzięcia wychowawcze i profilaktyczne poddawane są analizie i ocenie, co stanowi wartościowy materiał diagnostyczny do opracowania Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

Podstawa prawna

 

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
  • 26 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. Z 2017 r. Poz. 59 ze zm.) -art. 26 ust. 1.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Dz.U. Z 2017 r. Poz. 356).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. W sprawie dopuszczania do użytku w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku podręczników (Dz.u.Nr 89 poz. 730).

 

Charakterystyka programu

 

Proces wychowania w naszej placówce ma charakter ciągły, jest stale wzbogacany i doskonalony. Jego wyrazem jest powstały na podstawie oczekiwań rodziców i nauczycieli Program wychowawczo- profikatyczny Publicznego Przedszkola w Bogacicy z Oddziałem Zamiejscowym w Bażanach. Przeznaczony jest on dla dzieci w wieku przedszkolnym, podzielony na 4 obszary:

  • Zdrowie-edukacja zdrowotna;
  • Bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych;
  • Relacje- kształtowanie postaw społecznych;
  • Kultura- wartości, normy, wzory zachowań.

Obszary zawierają bloki tematyczne opracowane i dostosowane do możliwości psychofizycznych naszych wychowanków. Zawarte w nim treści uwzględniają małe doświadczenia życiowe przdszkolaków, niewielki zasób sprawdzonych metod radzenia sobie z nimi.

Warunki realizacji programu

 

Program realizowany będzie głównie poprzez realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dn. 28.06.2017 r. we wszystkich oddziałach naszego przedszkola.

Nauczyciele dostosowują treści do wieku i możliwości rozwojowych dzieci, własnych predyspozycji i możliwości placówki.

Oddziaływania wychowawcze podejmują nauczyciele, wychowawcy pracujący z grupą, opiekunowie i pozostali pracownicy przedszkola w codziennych sytuacjach funkcjonowania naszej placówki.

Dobór metod, form i środków dydaktycznych koniecznych do wdrażania programu wychowawczo- profilaktycznego jest dowolny i zależny od wyników diagnozy prowadzonej przez nauczyciela, jego inwencji, zaplecza rzeczowego placówki oraz możliwości rodziców. Program realizowany będzie przez cały rok szkolny, na wszystkich szczeblach edukacji przedszkolnej.

Cele programu

 

  • Kształtowanie środowiska sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem jego wrodzonego potencjału oraz możliwości twórczych i intelektualnych;
  • Uświadamianie dzieciom ich praw i obowiązków;
  • Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną oraz najbliższym środowiskiem dziecka;
  • Kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, a także postawy poszanowania drugiego człowieka, jego własności i opinii;
  • Stwarzanie dzieciom warunków do odkrywania siebie i innych przez własne działania;
  • Umożliwienie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań;
  • Zdobywanie przez dzieci podstawowych informacji z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej;
  • Wspieranie wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia, kształtowanie nawyków prozdrowotnych;
  • Rozwijanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny;
  • Wzmacnianie postawy tolerancji i akceptacji drugiego człowieka;
  • Uczenie dzieci negocjacji i kompromisu jako sposobu rozwiązywania sytuacji trudnych z poszanowaniem godności własnej i drugiego człowieka;
  • Wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo;
  • Poszukiwanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń.

Zadania wynikające z realizacji programu

 

Obszar

Zadanie

Zdrowie- edukacja zdrowotna

Wdrażanie do prawidłowego żywienia:

- Rozróżnianie prawidłowego odżywiania od nieprawidłowego,

 - Poznanie produktów które mają duże wartości odżywcze,

- Zrozumie struktury żywienia wynikającej z piramidy żywieniowej,

- Spożywanie posiłków o określonej porze z uwzględnieniem ilości warzyw i owoców jako źródła witamin,

- Zwrócenie uwagi na kulturę i higienę podczas jedzenia oraz przygotowania posiłków,

- Wdrażanie do prawidłowego posługiwania się sztućcami,

Dbanie o higienę własną:

- Rozpoznawanie części swojego ciała,

- Dbanie o czystość swojego ciała,

- Mycie zębów po obiedzie,

- Wiedza o przyborach toaletowych i używanie ich,

- Zapoznanie z zasadami higieny- kiedy należy myć ręce, zęby itd.,

 - Dostosowanie ubioru do warunków pogodowych,

- Dbanie o prawidłowy ubiór,

 - Rozumienie konieczności przebywania na świeżym powietrzu,

- Zachowanie ładu i porządku w swoim otoczeniu.

Poznanie instytucji i osób związanych ze służbą zdrowia:

- Zapoznanie z wyglądem lekarza, pielęgniarki, symbolem opieki medycznej, ambulansem, przełamywanie lęku przed kontaktem ze służbą zdrowia,

- Wdrażanie do prawidłowych zachowań podczas kontaktów z osobami chorymi oraz podczas własnej choroby,

- Zrozumienie potrzeby szczepień,

- Nauka udzielania pierwszej pomocy, spotkanie z ratownikiem medycznym.

Wdrażanie do zdrowego i aktywnego stylu życia:

- Zrozumienie znaczenia uprawiania sportu dla zdrowia,

- Poznanie korzyści z aktywnego wypoczynku,

- Zwracanie uwagi na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała,

- Systematyczne prowadzenie zabaw ruchowych, ćwiczeń i zabaw na dworze,

- Prowadzenie kółka sportowego.

Prawidłowy rozwój zmysłów:

- Systematyczne prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych oraz buzi i języka. W razie potrzeby ćwiczenia z logopedą,

- Wdrażanie do mówienia stonowanym tonem głosu, wprowadzanie ciszy, stanu relaksu i spokoju,

- Dbanie o odpowiednie oświetlenie i widoczność podczas pracy.

Bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych

Bezpieczeństwo podczas zabaw w przedszkolu:

- Zapoznanie z kontraktem grupowym, przestrzeganie norm i zasad panujących w grupie,

- Bezpieczne zachowanie podczas zabaw w przedszkolu,

- Korzystanie z zabawek, przyborów i sprzętu zgonie z ustalonymi zasadami,

- Zapoznanie z zasadami zachowania na dworze i bezpiecznego korzystania z placu zabaw,

- Samodzielne ocenianie zachowania własnego i innych pod względem bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo w drodze do przedszkola:

- Poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego,

- Poznanie niektórych znaków drogowych,

- Wiedza do kogo zwrócić się w sytuacjach zagrożenia,

- Poznanie numerów alarmowych,

- Umiejętność przybrania postawy obronnej przed atakiem psa,

- Wiedza, że nie należy zbliżać się do nieznanych zwierząt,

- Wiedza że nie zrywa się nieznanych owoców i grzybów,

- Wiedza jak należy zachować się w kontaktach z nieznajomymi,

- Spotkanie z policjantem, strażakami.

Bezpieczeństwo podczas ferii zimowych oraz wakacji:

- Zwrócenie uwagi na odpowiedni strój oraz zachowanie w górach, nad wodą, podczas wycieczek,

- Spotkanie z ratownikiem medycznym,

- Spotkanie z policjantem.

Bezpieczeństwo w domu:

- Wiedza, jak zachować się w sytuacji zagrożenia pożarami (poznanie zasad ewakuacji),

- Poznanie niebezpiecznych miejsc i sprzętów w domu,

- Wiedza że nie można bawić się lekarstwami i środkami chemicznymi,

- Bezpieczne używanie sprzętów RTV, AGD,

- Poznanie zagrożeń płynących z uszkodzonej elektryki, gazu, ognia,

- Poznanie zagrożeń wynikających z pracy rolnika, poznanie zasad bezpieczeństwa podczas żniw.

Relacje- kształtowanie postaw społecznych

Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli przedszkolaka oraz członka grupy rówieśniczej, rodziny, narodu:

- Zapoznanie z prawami dziecka wynikającymi z Konwencji o Prawach Dziecka,

- Poznanie obowiązków przedszkolaka,

- Nauczyciele uświadamiają dzieciom, do kogo mogą się zwrócić z prośbą o pomoc,

- Odczuwanie więzi z przedszkolem, domem rodzinnym i ojczyzną,

- Dbanie o dobro swoje i innych,

- Dbanie o porządek wokół siebie,

- Zgodna zabawa z rówieśnikami,

- Organizowanie zajęć i zabaw o tej tematyce.

Kształtowanie umiejętności używania zwrotów grzecznościowych:

- Stosowanie form grzecznościowych przy powitaniu i pożegnaniu,

- Umiejętność przepraszania i świadomość konieczności ponoszenia konsekwencji,

- Stosowanie zasad kulturalnego zachowania przy stole,

- Umiejętność rozwiązywania konfliktów i sporów,

- Zapobieganie przemocy i eliminowanie agresji słownej i fizycznej wśród wychowanków przedszkola.

Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi:

- Poznanie zasad prawidłowego zachowania i współżycia w grupie,

- Tworzenie kodeksów i kontraktów grupowych,

- Organizowanie zajęć mających na celu wyeliminowanie niepożądanych zachowań,

- Akceptowanie odmienności drugiego człowieka,

- Kształtowanie samodzielności,

- Kształtowanie odporności emocjonalnej,

- Stosowanie kompromisu w zabawie,

- Polubowne rozwiązywanie konfliktów.

Kształtowanie umiejętności i zachowań społecznych:

- Okazywanie szacunku dorosłym i starszym,

- Okazywanie szacunku do ojczyzny,

- Okazywanie szacunku rówieśnikom.

Wdrażanie dziecka do samodzielności:

- Wspieranie dzieci w nabywaniu samodzielności podczas wykonywania czynności samoobsługowych,

- Włączanie dzieci do pełnienia dyżurów.

Kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł:

- Rozróżnianie pozytywnych i negatywnych zachowań,

- Dostrzeganie odrębności inncyh ludzi i rozumienie ich potrzeb,

- Rozwijanie empatii,

- Próby podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym.

Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych z rówieśnikami i osobami dorosłymi:

- Obdarzanie innych uwagą,

- Nawiązywanie kontaktów stosując pozawerbalne formy komunikacji,

- Słuchanie gdy inni mówią, nie przerywanie wypowiedzi innych, dzielenie się swoimi wrażeniami gdy inni słuchają,

- Stosowanie form grzecznościowych podczas wypowiedzi ( proszę, dziekuję, dzień dobry, do wiedznia).

Rozwijanie umiejętności rozumienia własnych emocji, uczuć własnych i innych ludzi:

- Rozwijanie empatii,

- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami w sposób akceptowalny,

- Rozróżnianie dobra od zła,

- Pomaganie niepełnosprawnym i innym.

Kultura- wartości, normy, wzory zachowań

Kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowanie tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, przedszkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach zorganizowanych przez najbliższą społeczność:

- Organizowanie w przedszkolu zajęć otwartych,

- Organizowanie zajęć adaptacyjnych,

- Prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców i dziadków,

- Zapraszanie przedstawicieli rodzin na zajęcia do przedszkola, odwiedzanie zakładów pracy rodziców,

- Zapraszanie rodziców i dziadków do udziału w uroczystościach przedszkolnych i grupowych,

- Przygotowywanie upominków dla dziadków i rodziców z okazji ich święta,

- Wzajemne składanie sobie życzeń przez grupy przedszkolne i pracowników z okazji świąt,

- Organizowanie przedstawień, spotkań dla dzieci z okazji obchodów świat narodowych wg Kalendarza Imprez Przedszkolnych,

- Organizowanie uroczystości  przedszkolnych: Olimpijka, Jasełka, Pożegnanie absolwentów,

- Organizowanie spacerów, wycieczek do muzeum, - Poznanie zabytków Bogacicy i Kluczborka,

- Poznanie kultury i tradycji krajów Unii Europejskiej,

- Organizowanie Dnia Europy 14 maja,

- Organizowanie rocznicy papieża  Jana  Pawła II,

- Wykonanie gazetek tematycznych w salach dotyczących regionu, państwa.

Kształtowanie postaw wdrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodzina, przedszkolem i społecznością lokalną:

- Poznanie symboli narodowych: godło, flaga, hymn oraz hymn przedszkola,

- Słuchanie legend, oglądanie filmów i bajek o tematyce narodowej,

- Oglądanie albumów, zdjęć, prezentacji multimedialnych ukazujących dzieciom najciekawsze miejsca regionu,  

- Poznanie krajobrazu i folkloru Polski,

- Zorganizowanie gminnego konkursu pieśni patriotycznej.

Przygotowanie do radzenia sobie w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla pracy ludzi i innych zawodów:

- Utrwalenie norm kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (biblioteka, muzeum, teatr, sklep),

- Prowadzenie gier i zabaw z elementem rywalizacji,

- Uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki,

- Układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków,

- Zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami emocji,

- Ustalenie sposobów akceptowalnego rozładowywania złych emocji np. targanie papieru , dmuchanie na bibułkę, zgniatanie gazety,

- Poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacji związanej z dokuczaniem,

- Wdrażanie do poszanowania cudzej własności,

- Okazywanie szacunku kolegom, nauczycielom, pracownikom przedszkola,

- Stosowanie zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, oraz dzień dobry, do widzenia.

Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poprzez kontakt z dziełami literackimi, wytworami kultury należacymi do polskiego i europejskiego dziedzictwa, wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci:

- Słuchanie utworów literackich- bajkoterapia,

- Odgrywanie scenek dramowych- ocenianie postepowania bohaterów,

- Udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury polskiej i europejskiej,

- Udział w przedstawieniach teatralnych, wyjazdach do teatru, kina,

- Udział w konkursie recytatorskim polskich poetów.

Przygotowanie do radzenia sobie w świecie cyfrowym:

- Udział w programie codeweek,

- Zajęcia w temacie bezpiecznego korzystania z zasobów internetu.

Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od wyglądu, statusu materialnego, religii, wieku, poziomu intelektualnego:

- Respektowanie praw dziecka oraz podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji.

Dostarczanie dzieciom wzorów właściwego zachowania ( postawa nauczyciela , pracowników przedszkola, postaci z utworów literackich):

- Ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich- kodeks grupy,

- Organizowanie zabaw grupowych,

- Stwarzanie okazji do swobodnych zabaw w grupach rówieśniczych,

- Prezentowanie wytworów,  prac dzieci, ukazanie trudu włożonego w ich powstanie,

- Udział dzieci w zajęciach dodatkowych,

- Organizacja Dnia Postaci z Bajek,

- Prace zespołowe uczące współpracy i współdziałania w planowaniu i realizowaniu wspólnie wytyczonych celów,

- Zaangażowanie wszystkich dzieci do udziału w imprezach  i uroczystościach przedszkolnych, grupowych, podkreślanie trudu włożonego w realizację przedsięwzięć.

Zdrowy przedszkolak

Ustalenie jakie produkty są zdrowe dla nas-  propagowanie zdrowego odżywiania:

- Warzywa- rozróżnianie, nazywanie, wykonanie soku marchewkowego,

- Owoce- rozróżnianie, nazywanie, zrobienie koktajlu,

- Sposoby przechowywania warzyw i owoców,

- Wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego,

- Spotkanie z dietetykiem,

- Założenie zielonego ogródka w sali,

- Założenie ogródka w ogrodzie,

- Spotkanie z pszczelarzem- jak powstaje miód,

- Eko warsztaty kulinarne- pieczemy zdrowe ciasteczka,

- Wykonanie tablic informacyjnych dla rodziców dotyczących zdrowego odżywiania,

- Promowanie picia wody, obchody Światowego Dnia Wody.

Ustalenie jak ruch wpływa na nasze zdrowie-propagowanie aktywnego spędzania wolnego czasu:

- Poranne gimnastyki,

- Spacery w okolicach Bogacicy,

- Udział w zajęciach dodatkowych organizowanych przez przedszkole

(kółko sportowe, gimnastyka korekcyjna).

Ustalenie jak bezpieczeństwo wpływa na nasze zdrowie:

- Promowanie zasad bezpieczeństwa podczas wszelkich aktywności,

- Spotkanie z policjantem, bezpieczna droga do przedszkola, bezpieczne zabawy na śniegu podczas ferii, bezpieczne wakacje,

- Spotkanie ze strażakiem- wyrabianie właściwych zachowań podczas alarmu pożarowego,

- Spotkanie z ratownikiem medycznym, lekarzem, pielęgniarką - poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy,

- Opracowanie kodeksu przedszkolaka dotyczącego zasad zachowania w przedszkolu,

- Poznanie zasad postępowania w sytuacji zagrożenia ze strony zwierząt,

- Zdrowie psychiczne- słuchanie opowiadań

Poznanie zabaw, piosenek związanych ze zdrowiem- wzbogaca wiedzę podczas zabaw:

-Nauka wybranej piosenki o zdrowiu,             -Nauka wierszyka,                                -Projektowanie gry planszowej,                                 - Urodziny warzyw                                                     - obchody Dnia marchewki.                                                                   Uświadomienie wagi zdrowia psychicznego:    -Uświadomienie dzieciom że zdrowie psychiczne jest tak samo ważne jak zdrowie fizyczne, -Codzienne ćwiczenia relaksacyjne (spokój i uważność żabki),

-Bajki terapeutyczne dotyczące zdrowia psychicznego.

Ewaluacja programu

Ewaluacja umożliwia nam zbadanie skuteczności programu, a zatem czy osiągnęliśmy zakładane efekty naszej profilaktyki. Ewaluacji dokonają nauczyciele w grupach wraz z zakończeniem roku szkolnego w formie sprawozdania, z uwzględnieniem osiągniętych efektów, trudności w realizacji zadań oraz wniosków na kolejny rok pracy.

Nasze grupy

Grafika - Grupa Misie

Misie

Grafika - Grupa Biedronki

Biedronki

Grafika - Grupa Słoneczka

Słoneczka

Grafika - Grupa Złote rybki

Złote rybki

Grafika - Grupa Motylki

Motylki

Przekierowanie na stronÄ™ Facebook