Tytuł projektu:
,,Gmina Kluczbork podnosi jakość edukacji przedszkolnej”
„GMINA KLUCZBORK PODNOSI JAKOŚĆ EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ”„GMINA KLUCZBORK PODNOSI JAKOŚĆ EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ”
realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 (RPOWO) nr projektu RPOR.09.01.03-16-0005/18.
PROJEKT REALIZOWANY W LATACH: 2019 – 2021.
PROJEKT REALIZOWANY W LATACH: 2019 – 2021. Projekt realizowany był w 6 przedszkolach na terenie Gminy Kluczbork. Działaniem zostało objętych 627 dzieci w wieku przedszkolnym (272K, 355M) w formie zajęć dodatkowych mających na celu wszechstronny rozwój dzieci oraz wyrównanie deficytów wynikających między innymi z niepełnosprawności. Odpowiednio do potrzeb dzieci podniesiono kompetencje kadry pedagogicznej: 76 nauczycieli (75K, 1M), w zakresie pedagogiki specjalnej, kształtowania myślenia matematycznego, badawczego, rozwijania kreatywności dzieci oraz narzędzi TIK. Na potrzeby realizacji projektu doposażono placówki w pomoce i sprzęty dostosowane do potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym. Przedszkola otrzymały nowoczesne oraz bezpieczne place zabaw.
ZADANIA W RAMACH PROJEKTU W NASZYM PRZEDSZKOLU:
1) Organizacja dodatkowych zajęć wyrównujących szanse edukacyjne dzieci na podstawie stwierdzonych deficytów:
-logopedia,
-gimnastyka korekcyjna,
-zajęcia rozwijające umiejętnosci uniwersalne.
2) Doskonalenie kompetencji nauczycieli:
- podniesienie kwalifikacji nauczycieli, niezbędnych do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Kwalifikacje te obejmują metody i formy organizacji zajęć sprzyjające kształtowaniu i rozwijaniu u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych.
3) Doposażenie przedszkola:
- w sprzęty i pomoce do prowadzenia terapii i diagnozy,
- pomoce do zajęć dydaktycznych dostosowanych do potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym,
- wyposażenie w nowoczesny i bezpieczny sprzęt na placu zabaw.
Logopedia
W ramach Projektu dzieci z naszego przedszkola objęte były dodatkowymi zajęciami logopedycznymi. Celem zajęć była poprawa możliwości komunikacyjnych dzieci, usprawnianie narządów artykulacyjnych, kształtowanie poprawnej wymowy, kształtowanie słuchu, wzbogacanie słownictwa i stymulowanie rozwoju mowyi myślenia. Zajęcia prowadzone były w formie zabawy w grupach 4 osobowych, których celem było:
- kształtowanie i doskonalenie umiejętności komunikacyjnych,
- usprawnianie funkcji warunkujących prawidłowy przebieg nauki mowy i mówienia,
- stymulowanie procesu nabywania kompetencji i językowych,
- usuwanie zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej,
- pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem i rozumieniem mowy,
- prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę.
W zajęciach uwzględniono zasady, metody, formy i środki swoiste dla terapii logopedyczne.
Gimnastyka korekcyjna
W ramach Projektu dzieci z naszego przedszkola objęte były dodatkowymi zajęciami z gimnastyki korekcyjnej.Gimnastyka korekcyjna w przedszkolu w ramach Projektu miała na celu:
- dbałość o zachowanie prawidłowej postawy ciała,
- kształtowanie nawyku poprawnej postawy ciała dziecka,
- utrwalenie nawyku poprawnej postawy ciała,
- działanie profilaktycznie,
- eliminowanie wad postawy,
- kształtowanie nawyku prawidłowej postawy,
-zapewnienie wszechstronnego rozwoju fizycznego i wspaniałej zdrowej zabawy.
Cele te uzyskane były poprzez następujące zadania:
- wyrobienie u dzieci nawyku właściwej postawy w trakcie zabaw ruchowych,
- ćwiczeń korekcyjnych dzieci poznających własne ciało, odkrywających różnice pomiędzy postawą prawidłową a nieprawidłową.
Zajęcia gimnastyki korekcyjnej w przedszkolu miały wpływ nie tylko na motorykę przedszkolaków, ale także na zdolności zapamiętywania, koncentracji, orientacji.Wzbudzały zamiłowanie do wszechstronnej aktywności, co może przyczynić się do lepszego startu w szkole.
Zajęcia rozwijające umiejętności uniwersalne
W ramach Projektu dzieci z naszego przedszkola objęte były dodatkowymi zajęciami rozwijającymi umiejętności uniwersalne.Celem zajęć było:
- rozwijanie kreatywności, zdolności wyobrażania, wymyślania i produkowania czegoś nowego, oryginalnego,
- rozwijanie możliwości innowacyjnych poprzez wynajdywanie różnych rozwiązań dotyczących tego samego tematu,
- zapoznanie z różnymi technikami i obserwowanie uzyskanych efektów,
- posługiwanie się niekonwencjonalnymi materiałami jako środkiem wyrazu,
- rozwijanie wyobraźni pobudzonej pozytywnymi emocjami.
Kształtowanie u dzieci umiejętności uniwersalnych w ramach projektu polegało na powiązaniu wszystkich typów ekspresji dziecięcej:
- plastycznej,
- słownej,
- muzycznej oraz ruchowej, np.: w śpiewie, mowie, geście, ruchu.
Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne, plastyczne, muzyczne dostarczyło dzieciom bardzo dużo korzyści.Rozwijało wyobraźnię, doskonaliło mowę, która stawała się wyrazista i melodyjna, sprzyjało umuzykalnieniu, rozwijało płynność ruchów oraz zwiększało poczucie własnej wartości.
-