STATUT
PUBLICZNEGO
PRZEDSZKOLA
W BOGACICY
Z ODDZIAŁEM ZAMIEJSCOWYM
W BAŻANACH
ROZDZIAŁ I
NAZWA I RODZAJ PRZEDSZKOLA
§1
- Publiczne Przedszkole w Bogacicy z Oddziałem Zamiejscowym w Bażanach
- Siedziba przedszkola mieści się w Bogacicy, ulica Wolności 4 Oddział Zamiejscowy mieści się w Bażanach, ulica Wiejska 19
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Kluczbork z siedzibą w Urzędzie Miejskim w Kluczborku, ulica Katowicka 1.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§2
- Celem wychowania przedszkolnego jest:
- wsparcie całościowego rozwoju dziecka przez:
a) realizowanie procesu opieki, wychowania i nauczania - uczenie się;
b) osiąganie dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie kształcenia.
- Zadaniem przedszkola jest w szczególności:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka przez organizację warunków, które sprzyjają nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
- tworzenie warunków, które umożliwiają dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- wspieranie aktywności dziecka, która podnosi poziom integracji sensorycznej i rozwijających się procesów poznawczych;
- zapewnienie sprzyjających warunków, które umożliwiają dzieciom ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- wzmacnianie u dzieci poczucia wartości, indywidualności, oryginalności oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- tworzenie sytuacji, które sprzyjają rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- przygotowanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną;
- rozwijanie u dziecka postawy szacunku do przyrody i odkrywanie rozwiązań technicznych w jego najbliższym otoczeniu;
- tworzenie warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie sytuacji, które pozwalają dziecku poznać wartości i normy społeczne, których źródłem jest rodzina i grupa w przedszkolu;
- systematyczne wspieranie w rozwoju dziecka jego mechanizmów uczenia się i osiągnięcia dojrzałości szkolnej;
- rozwijanie zainteresowań dziecka językiem obcym nowożytnym i kulturami innych państw;
- organizowanie zajęć, które umożliwiają dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego.
§3
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dziecku w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- W przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana dzieciom przez pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedę i terapeutów pedagogicznych.
- Nauczyciele ci w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych realizują: zajęcia w ramach zadań związanych z:
1) prowadzeniem badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym badań przesiewowych, diagnozowaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających im funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola;
2) udzielaniem wychowankom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
3) dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci objętych kształceniem specjalnym;
4)prowadzeniem działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
5) zajęcia i działania w zakresie doradztwa zawodowego;
6) zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;
7) zajęcia oraz specjalne działania opiekuńczo – wychowawcze.
- Pedagodzy specjalni w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wykonują następujące zadania:
1) współpracują z dyrektorem przedszkola w celu zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola oraz zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
2) prowadzą badania i działania diagnostyczne w celu rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci, określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia wychowanków oraz przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu wychowanków, trudności w funkcjonowaniu dziecka w życiu przedszkola, we współpracy z nauczycielami;
3) wspieraniem nauczycieli w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, przyczyn nieadekwatnego funkcjonowania dziecka w życiu przedszkola;
- udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej w bezpośredniej pracy z wychowankiem;
- doborze sposobów, metod pracy, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb i możliwości wychowanków;
4) rozwiązywaniem problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci;
5) dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci objętych kształceniem specjalnym;
6) doborze niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, przy wykorzystaiu technologie informacyjno – komunikacyjne, dostosowanych do indywidualnych potrzeb dzieci;
7) udzielaniem wychowankom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
8) prowadzeniem zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych;
- zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;
- zajęcia oraz specjalne działania opiekuńczo – wychowawcze.
- Godzina zajęć trwa 45 minut.
- Dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla dziecka łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeśli jest to uzasadnione potrzebami dziecka.
- Zajęcia z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy.
- Planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącej pracy z dzieckiem w zakresie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz planowania form pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy do zadań dyrektora przedszkola.
- Dyrektor przedszkola planując pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dziecka współpracuje przede wszystkim:
- ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu i z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem;
- rodzicami dziecka, poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
- . Zajęcia z pomocy psychologiczno – pedagogicznej mogą być realizowane w ramach pięciogodzinnego pobytu dziecka w przedszkolu.
- §4
- Przedszkole prowadzi kształcenie, wychowanie i opiekę dzieci niepełnosprawnych w oddziałach ogólnodostępnych przedszkola.
- Opieka przedszkola nad dziećmi niepełnosprawnymi związana jest z rodzajem niepełnosprawności dziecka.
- Warunki opieki nad dzieckiem niepełnosprawnymi wyznaczają zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego określone dla danego dziecka i jego niepełnosprawności.
- Dyrektor przedszkola przekazuje informację wszystkim nauczycielom i pracownikom niebędących nauczycielami, do którego oddziału uczęszcza dziecko niepełnosprawne, natychmiast po złożeniu w przedszkolu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla tego dziecka.
- W przedszkolu odbywa się analiza orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i zaleceń zawartych w tym orzeczeniu dla danego dziecka, natychmiast po złożenia w przedszkolu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- W trybie natychmiastowym odbywają się również wszystkie inne działania przedszkola związane z następstwami analizy, o której mowa w ust. 5.
- Analiza orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego odbywa się pod kątem zagrożeń związanych z funkcjonowaniem dziecka w przedszkolu, ze względu na jego niepełnosprawność, celem zapewnienia optymalnej opieki dziecku, która ma wykluczyć lub zminimalizować te zagrożenia.
- Analiza, o której mowa w ust. 5 odbywa się w zespole powołanym przez dyrektora przedszkola, w skład którego wchodzi:
- dyrektor przedszkola;
- pedagog, logopeda i inni specjaliści zatrudnieni w przedszkolu;
- wychowawca oddziału.
- Zadaniem zespołu jest wypracowanie działań przedszkola i określenie przydziału czynności dla nauczycieli związanych z optymalną opieką nad dzieckiem niepełnosprawnym, od momentu przybycia dziecka do przedszkola, w czasie pobytu w przedszkolu na zajęciach, w czasie przerw, podczas przemieszczania się między wszystkimi pomieszczeniami, w czasie spacerów, imprez i wycieczek organizowanych przez przedszkole.
- W zależności od potrzeb dziecka niepełnosprawnego wyznacza się dodatkowo opiekę nauczyciela i wparcie pracownika niebędącego nauczycielem tylko dla tego dziecka.
- Obowiązkiem przedszkola jest zapoznanie:
- wszystkich nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu z działaniami, które zostały wypracowane przez zespół, o którym mowa w ust. 7 i z przydziałem czynności wskazanym nauczycielom i pracownikom niebędących nauczycielem, które dotyczą szczególnej opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym;
- samego dziecka z zagrożeniami, które wynikają z jego funkcjonowania w przedszkolu, ze względu na niepełnosprawność, pouczenie dziecka o:
a) zachowaniach, które mają minimalizować zagrożenia wynikające z jego funkcjonowania w przedszkolu, ze względu na niepełnosprawność,
b) częste przypominanie dziecku o zachowaniach minimalizujących zagrożenia wynikające z jego funkcjonowania w przedszkolu, ze względu na niepełnosprawność;
3) dzieci danego oddziału, do którego uczęszcza niepełnosprawne dziecko o tym fakcie – zorganizowanie wsparcia koleżeńskiego dla dziecka w zakresie opieki.
- Poinformowanie pracowników niebędących nauczycielami o konieczności podejmowania działań opiekuńczych wspierających nauczycieli względem dziecka niepełnosprawnego, jeśli pojawią się takie okoliczności w przedszkolu.
- Za wykonane działań wymienionych w ust. 11 pkt 1 i w ust. 12 odpowiedzialny jest dyrektor przedszkola.
- Za wykonane działań wymienionych w ust. 11 pkt 2 i pkt 3 odpowiedzialny jest wychowawca oddziału.
- Do czasu przekazania działań nauczycielom, wypracowanych przez zespół, o którym mowa w ust. 7, wszyscy nauczyciele są odpowiedzialni za sprawowanie opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym.
- Dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera i niepełnosprawności sprzężone opiekę sprawują również dodatkowo zatrudnieni w przedszkolu:
- nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych lub specjaliści lub pomoc nauczyciela.
- Dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na inne niepełnosprawności niż określone w pkt. 16, opiekę sprawują również dodatkowo zatrudnieni w przedszkolu, za zgodą organu prowadzącego:
- nauczyciele posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych lub specjaliści lub pomoc nauczyciela.
- Przekazanie rodzicom dziecka niepełnosprawnego ustaleń zespołu, o którym mowa w ust. 7, w zakresie podjętych działań dotyczących opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym wykonuje wychowawca oddziału, do którego uczęszcza dziecko niepełnosprawne.
- §5
- Umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej:
- zapoznanie z historią kraju oraz z symbolami narodowymi;
- organizowanie w przedszkolu uroczystości z okazji świąt narodowych, kościelnych z prezentowaniem symboli państwowych;
- poznanie tradycji, kultury regiony i najbliższej okolicy poprzez udział w imprezach regionalnych (festiwale, warsztaty, kiermasze);
- zwiedzanie miejsc pamięci narodowej, muzeów, które znajdują się w najbliższej okolicy;
- umożliwienie nauki religii na życzenie rodziców wyrażone w formie pisemnej zgody, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- tworzenie tradycji przedszkola;
- udział w spotkaniach z ciekawymi postaciami oraz zaproszonymi gośćmi;
- wzmacnianie poczucia szacunku dla wartości, na których oparta jest rodzina;
- organizowanie w przedszkolu nauki języka mniejszości narodowej na pisemny wniosek rodziców dziecka.
- §6
- Zasady bezpieczeństwa oraz zasady promocji i ochrony zdrowia stosowane w przedszkolu, ze zwróceniem uwagi na:
- osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola zobowiązana jest rozebrać je w szatni i osobiście przekazać nauczycielowi dyżurującemu, bądź nauczycielowi danego oddziału;
- dzieci, które przyjeżdżają do przedszkola autobusem szkolnym są pod opieką woźnych;
- rodzic bądź osoba upoważniona do odebrania dziecka z przedszkola zobowiązana jest do zgłoszenia tego faktu nauczycielowi;
- niedopuszczalne jest pozostawienie dziecka przez rodziców przed ogrodzeniem przedszkola, wejściem do przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami wejściowymi, na placu zabaw bądź na terenie posesji przedszkola;
- dzieci, które przyjeżdżają do przedszkola autobusem szkolnym, dowożone są zgodnie z regulaminem dowozów;
- do przedszkola nie przyprowadza się dzieci przeziębionych, zakatarzonych i z innymi objawami wskazującymi na chorobę;
- nauczyciel zobligowany jest do poinformowania rodziców o złym samopoczuciu dziecka wskazującym na początki choroby;
- dzieci nie przynoszą do przedszkola dodatkowego wyżywienia, w tym słodyczy i napojów (z wyjątkiem imprez okolicznościowych);
- dzieci nie powinny przynosić do przedszkola zabawek oraz innych wartościowych przedmiotów;
- dzieci powinny przyjść do przedszkola w stroju wygodnym, umożliwiającym samodzielne ubranie się i rozebranie. Odzież wierzchnia powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych;
- ze względów sanitarnych zabrania się wchodzenia do sali zabaw w butach;
- jeżeli dziecko odebrane przez rodzica przebywa na terenie przedszkola, ogrodu przedszkolnego rodzic ponosi pełna odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo swojego dziecka.
- §7
- Przedszkole realizuje swoje zadania w szczególności przez:
- realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku w danym przedszkolu przez dyrektora przedszkola po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną;
- zachęcanie rodziców dziecka do realizacji programu wychowania przedszkolnego;
- systematyczne informowanie rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka;
- obserwację dziecka i prowadzenie dokumentacji obserwacji dziecka zgodnie z zapisami wskazanymi w statucie przedszkola, celem:
a) wczesnego rozpoznawania u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcia wczesnej interwencji,
b) prowadzenia diagnozy przedszkolnej dla dziecka, które realizuje roczne przygotowanie przedszkolne – na początku roku szkolnego, który poprzedza rok szkolny, w którym dziecko rozpoczyna naukę w szkole;
- wydanie rodzicom dziecka druku informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole – do końca kwietnia roku szkolnego, poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek, albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej;
- prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o plany pracy nauczyciela zgodnie z zapisami wskazanymi w statutcie przedszkola;
- planowanie i realizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dziecka w bieżącej pracy z nim, przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów oraz w postaci form pomocy psychologiczno – pedagogicznej – dla wszystkich dzieci, w ciągu całego roku szkolnego;
- współpracę ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną zatrudnionymi w przedszkolu i w poradni psychologiczno – pedagogicznej przez cały rok szkolny;
- stosowanie różnorodnych metod pracy z dziećmi dostosowanych do ich potrzeb i potrzeb grupy przedszkolnej – przez cały czas w zależności od potrzeb dzieci i potrzeb grupy;
- współpracę z różnymi z organizacjami i instytucjami w środowisku lokalnym na rzecz rozwoju tożsamości dziecka i promowania pracy przedszkola;
- zespołową pracę nauczycieli, planowanie, współpracę i analizę efektów zespołowych działań nauczycieli;
- podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych, które eliminują zagrożenia i wzmacniają właściwe zachowania;
- rozpoznanie sytuacji społecznej każdego dziecka;
- organizację zajęć rewalidacyjnych i zajęć specjalistycznych dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, które zostały zaplanowane w IPET, dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka i możliwości modyfikacji IPET;
- przestrzeganie wszystkich działań związanych z bezpieczeństwem dzieci;
- monitorowanie i analizowanie wszystkich działań przedszkola przez nauczycieli i w nadzorze pedagogicznym przez dyrektora przedszkola;
17) wykorzystanie wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola, w tym z diagnozy przedszkola do podjęcia działań w przedszkolu, które są sposobem ich wykorzystania do doskonalenia pracy przedszkola;
18) nadzór dyrektora przedszkola oparty o założenia zawarte w planie nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA
- §8
- Organami przedszkola są:
- dyrektor przedszkola;
- rada pedagogiczna;
- rada rodziców.
- §9
- Przedszkolem kieruje nauczyciel mianowany lub dyplomowany, któremu powierzono stanowisko dyrektora.
- Stanowisko dyrektora przedszkola powierza organ prowadzący.
- Dyrektor przedszkola w szczególności:
- kieruje działalnością przedszkola oraz reprezentuje przedszkole na zewnątrz;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
- dokonuje powierzenia i odwołania ze stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej;
- wydaje zgodę na realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem na wniosek rodziców;
- powołuje komisję rekrutacyjną i wyznacza przewodniczącego komisji rekrutacyjnej, która przeprowadza postępowanie rekrutacyjne do przedszkola;
- jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
- dopuszcza do użytku w danym przedszkolu przedstawione przez nauczycieli programowy wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogiczne.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy.
- §10
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy przedszkola po ich zaopiniowaniu;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
- projekt planu finansowego przedszkola;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- przedstawiony przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego, przekazany dyrektorowi.
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statut przedszkola, albo jego zmian oraz uchwala go.
- Kompetencje rady przedszkola przejmuje rada pedagogiczna.
- Zasady funkcjonowania rady pedagogicznej określa jej regulamin.
- §11
- Rada rodziców jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców ( prawnych opiekunów) dzieci uczęszczających do przedszkola.
- W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu z każdej rady oddziałowej, wybranym w tajnych wyborach przez zebranie rodziców (prawnych opiekunów) dzieci danego oddziału.
- Pozostałe zasady jej działania znajdują się w regulaminie jej działalności.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców ( prawnych opiekunów) w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców może występować do dyrektora i rady pedagogicznej, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
- Do kompetencji rady rodziców należy:
- uchwalanie, w porozumieniu z radą pedagogiczną programu profilaktycznego;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola w przypadku stwierdzenia przez nadzór pedagogiczny niedostatecznych efektów nauczania lub wychowania w przedszkolu;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora do organu prowadzącego.
- W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Fundusze rady są dokumentowane przez skarbnika w księdze przychodów i rozchodów Funduszu Rady Rodziców. Po zakończeniu kadencji rady Prezydium Rady Rodziców dokonuje rozliczenia funduszy z nową Radą Rodziców.
- Dokumentacja Rady Rodziców jest przechowywana i archiwizowana w przedszkolu. Otrzymuje w kategorię przechowywania B25, ma 25 letni okres przechowywania.
- §12
- W celu stałego współdziałania organów przedszkola, ustala się następujące warunki współpracy między nimi:
- co najmniej jeden raz w każdym półroczu odbywają się spotkania po trzech przedstawicieli wszystkich organów przedszkola na wniosek dyrektora przedszkola;
- w szczególnych przypadkach, w każdym czasie roku szkolnego, na wniosek każdego z organów przedszkola, zgłoszony do dyrektora przedszkola lub na wniosek dyrektora przedszkola może zostać zwołane spotkanie nadzwyczajne przedstawicieli organów (po trzech przedstawicieli);
- wspólne spotkania przedstawicieli organów przedszkola w miarę bieżących potrzeb, które wynikają z ich kompetencji oraz z organizacji pracy przedszkola.
- §13
- Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola:
- w przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, rolę mediatora przyjmuje dyrektor przedszkola;
- jeżeli spór między organami nie zostanie rozstrzygnięty, dyrektor przedszkola, w trybie pilnym, powołuje zespół ds. rozstrzygnięcia sporu, zwany dalej zespołem, który składa się z trzech przedstawicieli, z każdego kolegialnego organu, dyrektor przedszkola pełni rolę przewodniczącego zespołu;
- zadaniem zespołu jest doprowadzenie do rozstrzygnięcia sporu w czasie 14 dni od dnia powołania zespołu;
- zespół ustala własny tryb postępowania przy rozstrzyganiu sporu;
- jeżeli spór dotyczy dyrektora przedszkola, do prac zespołu można zaprosić przedstawiciela organu prowadzącego lub organu nadzoru pedagogicznego, w zależności od rodzaju rozstrzyganej, spornej sprawy, przedstawicieli tych organów zaprasza dyrektor przedszkola;
- rozstrzygnięcia zespołu są ostateczne i nie przysługuje od nich odwołanie.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
- §14
- Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć prowadzonych w przedszkolu oraz zajęć poza przedszkolem:
- dzieci przebywające w przedszkolu pozostaję pod ciągłą i stałą opieką nauczycieli przy wsparciu pracowników niebędących nauczycielami;
- opiekę nad dziećmi w czasie zajęć prowadzonych w przedszkolu sprawują nauczyciele, którzy prowadzą te zajęcia;
- nauczyciele sprawują opiekę nad dziećmi w czasie zajęć kierowanych i niekierowanych;
- w czasie przygotowywania się dziecka do uczestnictwa z zajęciach prowadzonych z nauczycielem, po przybyciu do przedszkola, dziecko przebywa pod opieką rodziców lub osoby, która przyprowadziła dziecko do przedszkola za zgodą rodziców wyrażoną na piśmie;
- opieka rodziców lub osoby, o której mowa w ust. 4 jest związana z przebywaniem z dzieckiem w szatni przy zmianie ubrania dziecka i zamianie butów na obuwie zamienne;
- opieka nad dzieckiem osób wymienionych w ust. 4 jest związana z czynnościami dziecka związanymi z przygotowaniem się dziecka do wyjścia z przedszkola po zakończeniu zajęć w przedszkolu w danym dniu;
- pracownicy niebędący nauczycielami mają obowiązek udzielać wparcia nauczycielom i rodzicom oraz osobom, o których mowa w ust. 4 w zakresie sprawowanej opieki nad dziećmi w przedszkolu i w trybie natychmiastowym zgłaszać dyrektorowi przedszkola wszelkie zauważone i niepokojące nieprawidłowości w tym zakresie;
- przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem przedszkola, liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając:
a) wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność dzieci powierzonych opiece przedszkola,
b) specyfikę zajęć, imprez i wycieczek,
c) warunki w jakich wycieczka lub impreza będą się odbywać;
- udział dzieci w wycieczkach i imprezach, z wyjątkiem spacerów i zajęć na świeżym powietrzu odbywających się w ramach realizacji podstawy programowej wymaga zgody rodziców dzieci;
- wycieczkę lub imprezę przygotowuje się pod względem programowym i organizacyjnym, a następnie informuje się uczestników o podjętych ustaleniach, a w szczególności o celu, trasie, harmonogramie i regulaminie;
- program wycieczki lub imprezy organizowanej przez przedszkole, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor przedszkola;
- wzór karty wycieczki i imprezy jest stosowany zgodnie z odrębnymi przepisami.
- sposób sprawowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi został określony w § 4 statutu przedszkola;
- sposób opieki nad dziećmi w przedszkolu jest przedmiotem szczególnej troski każdego nauczyciela i pracownika niepedagogicznego;
- sposób opieki nad dziećmi w przedszkolu jest ciągle monitorowany w ramach nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola.
- §15
- Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę;
- rodzice składają wychowawcy oddziału pisemne upoważnienie (oświadczenie) do przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola przez wskazane w tym oświadczeniu osoby;
- osobami wskazanymi przez rodziców w oświadczeniu mogą być osoby zapewniające pełne bezpieczeństwo;
- upoważnienie wystawia co najmniej jeden rodzic dziecka na piśmie z własnoręcznym podpisem. Upoważnienie zawiera: imię i nazwisko osoby upoważnionej, pesel, numer telefonu (jeśli osoba upoważniona go posiada) podpis osoby upoważnionej i podpis upoważniającego;
- upoważnienie rodziców może być w każdej chwili zmienione i po zmianie przedstawione nauczycielowi;
- nauczyciel ma prawo wylegitymować osobę upoważnioną do przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, na podstawie dowodu osobistego, innego dowodu tożsamości lub legitymacji szkolnej;
- w przypadku wątpliwości nauczyciela co do tożsamości osoby, o której mowa w ust. 3 nauczyciel ma obowiązek zgłosić ten fakt dyrektorowi przedszkola i zawiadomić pilnie rodziców dziecka (zawiadomienia rodziców dokonuje dyrektor przedszkola lub nauczyciel);
- w przypadku gdy upoważniona przez rodziców osoba nie zgłosi się po dziecko lub w opinii nauczyciela budzi wątpliwości co do możliwości zapewnienia dziecku bezpiecznego powrotu do domu, nauczyciel zawiadamia rodziców dziecka i czeka w przedszkolu na ich przybycie;
- w przypadku gdy rodzic nie zgłosi się po dziecko lub budzi w opinii nauczyciela wątpliwości co do możliwości zapewnienia dziecku bezpiecznego powrotu do domu, nauczyciel zawiadamia drugiego rodzica dziecka o tym fakcie i czeka w przedszkolu na jego przybycie;
- jeśli do godziny 17.00 w danym dniu po odbiór dziecka z przedszkola nie zgłoszą się rodzice lub rodzic lub wskazane przez rodziców osoby, o których mowa w 3 nauczyciel zgłasza ten fakt dyrektorowi przedszkola i na Policję;
- nauczyciel czeka z dzieckiem w przedszkolu na przyjazd Policji i jej rozstrzygnięcie;
- życzenie rodziców dotyczące zakazu odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądowe.
- §16
- Przedszkole organizuje współpracę z rodzicami w następujących formach:
- kontakty indywidualne:
a) rozmowy przy zapisach dziecka do przedszkola;
b) rozmowy przy okazji przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola,
c) rozmowy w czasie tzw. „dni otwartych przedszkola”;
- informacje przekazywane na tablicy informacyjnej w przedszkolu i na stronach internetowych przedszkola;
- za pomocą poczty elektronicznej lub telefonicznie – adres i numer telefonu wskazany przez rodziców i zapisany w dzienniku zajęć przedszkola;
- zajęcia otwarte;
- zebrania ogólne;
- zebrania w oddziale;
- uroczystości przedszkolne;
- wycieczki i imprezy przedszkolne;
- spotkania i zajęcia ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu;
- spotkania z rodzicami w zespole do spraw planowania i koordynowania pracy z dzieckiem niepełnosprawnym (IPET);
- spotkania tzw. „adaptacyjne” z rodzicami dzieci nowo przyjętych do przedszkola.
- Częstotliwość kontaktów z rodzicami wynika z bieżących potrzeb:
- zebrania ogólne dwa razy w roku;
- zebrania grupowe co najmniej dwa razy w roku.
- §17
- Organizacja pracy przedszkola:
- podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień;
- liczba dzieci w oddziale wynosi nie więcej niż 25;
- liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 90;
- w przedszkolu są 4 oddziały, natomiast w Oddziale Zamiejscowym w Bażanach jeden oddział;
- liczba oddziałów w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych placówki może ulec zmianie;
- godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut;
- czas trwania zajęć wychowawczo-dydaktycznych z dziećmi jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 15 do 30 minut;
- szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola na podstawie odrębnych przepisów;
- organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny otoczenia, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności oraz oczekiwań rodziców;
- na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci;
- wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat;
- dzieci w wieku 3-5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu;
- dziecko uzyskuje prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego, z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 3 lata;
- w przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat;
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończył 2,5 roku;
- dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu;
- zapewnienie warunków do spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz realizacji prawa do korzystania z wychowania przedszkolnego jest zadaniem własnym gminy.
- liczba dzieci w oddziale przedszkolnym, może być zwiększona o 3 uczniów będących obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny, w trakcie trwania konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy.
- §18
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok.
- Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora.
- Przedszkole pracuje w dni robocze od poniedziałku do piątku.
- Czas pracy przedszkola wynika z zatwierdzonego arkusza organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny.
- W każdym oddziale 5 godzin przeznaczonych jest na bezpłatną realizację podstawy programowej.
- Realizacja bezpłatnej podstawy programowej odbywa się w godzinach od 8.00 do 13.00.
- §19
- Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Wysokość opłaty za każdą rozpoczętą godzinę z zakresu wychowania i nauczania wykraczającą poza podstawę wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Gminy Kluczbork.
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci.
- Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym i intendentem.
- Opłaty za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu pobierane są z dołu do 15-tego każdego miesiąca.
- Zadania w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości, obsługi administracyjnej sprawuje Administracja Oświaty w Kluczborku.
- §20
1. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, organizację pracy przedszkola, w tym zajęć pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wychowawczych, organizuje się w miarę możliwości i z uwzględnieniem specyfiki nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, chyba że przedszkole funkcjonuje w normalnej formie.
2. Dyrektor i nauczyciele pozostają do dyspozycji rodziców w swoich godzinach pracy.
3. Nauczyciele do kontaktu z rodzicami używają strony internetowej przedszkola, poczty elektronicznej, a w razie potrzeby kontaktują się z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci również telefonicznie lub poprzez komunikatory internetowe.
4. Informacje i zadania przekazywane są wychowankom za pośrednictwem rodziców/opiekunów prawnych.
5. Przekazywane treści muszą być dostosowane do możliwości dzieci oraz zróżnicowane.
6. Monitorowanie postępów dzieci odbywa się na bieżąco w formie przekazywania informacji o postępach ich rodzicom/opiekunom prawnym drogą elektroniczną (e-mail) lub komunikatorami internetowymi, drogą telefoniczną regularnie i terminowo z zachowaniem poufności.
-Wszyscy pracownicy przedszkola, a nauczyciele w szczególności, zobowiązani są do zapewnienia wychowankom bezpieczeństwa w sieci.
-Jeżeli przedszkole funkcjonuje w normalnym trybie, pracownicy, wychowankowie oraz rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania zaleceń Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego, procedur i regulaminów dotyczących bezpieceństwa w Publicznym Przedszkolu w Bogacicy z Oddziałem Zamiejscowym w Bażanach.
7. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, wychowanek ma prawo do edukacji przedszkolnej na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa z uwzględnieniem zaleceń Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego.
8. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, współpraca z poradniami i innymi instytucjami powinna odbywać się w drodze konsultacji i przekazywania materiałów w formie elektronicznej.
- §21
Rada pedagogiczna może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka, będącego uchodźcą, który przekroczył granice Rzeczpospolitej Polskiej po 24.02.2022r., z listy uczniów jeśli:
1. Dziecko nie uczęszcza do przedszkola powyżej dwóch miesięcy, niezależnie czy dziecko jest objęte obowiązkiem rocznego przygotowania szkolnego.
2. Przedszkole nie jest wstanie skontaktować się z rodzicem dziecka.
3. Rodzice przeprowadzili się poza Gminę Kluczbork.
4. Dyrektor przedszkola posiadł informacje o wyjeździe dziecka poza granicę Rzeczpospolitej Polskiej.
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
- §22
- Realizując zakres zadań nauczyciel ma obowiązek w szczególności:
- kierować się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej dziecka w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- przedstawić dyrektorowi przedszkola program wychowania przedszkolnego w celu dopuszczenia tego programu do użytku w przedszkolu;
- realizować zadania zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
- podejmować działania wychowawcze i profilaktyczne, które eliminują zagrożenia oraz wzmacniają właściwe zachowania dzieci;
- planować pracę z dziećmi w oparciu o dopuszczony do użytku w przedszkolu program wychowania przedszkolnego;
- prowadzić obserwację pedagogiczną każdego dziecka w przedszkolu i dokumentować tą obserwację;
- stosować metody pracy dostosowane do potrzeb dzieci i grupy wiekowej;
- prowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w który dziecko rozpoczyna naukę w szkole;
- przygotować informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej na podstawie dokumentacji obserwacji i przekazać rodzicom dziecka do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej;
- współpracować z rodzicami dzieci i rozpoznawać ich środowisko rodzinne;
- aktywnie uczestniczyć w życiu przedszkola, w zebraniach rady pedagogicznej i w pracach zespołów zadaniowych powołanych przez dyrektora przedszkola;
- rozpoznawać indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
- określać mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia dzieci;
- rozwijać zainteresowania dzieci, prowadzić zajęcia umożliwiające rozwój zainteresowań.
- rozpoznawać przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
- podejmować działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
- współpracować z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań;
- nie ujawnić spraw poruszanych na zebraniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki;
- punktualne przychodzić do pracy i zaznaczać ten fakt w dzienniku zajęć przedszkola.
- Zadania w zakresie bezpieczeństwa:
- nauczyciel odpowiada za zdrowie i życie powierzonych jego opiece dzieci;
- dzieci są przyprowadzane do przedszkola od godziny 6.30 przez rodziców lub upoważnione przez rodziców osoby;
- rodzice lub upoważnione przez nich osoby rozbierają dziecko w szatni i wprowadzają je do sali, w której dzieci przebywają pod opieką nauczyciela, przestrzegając zasad sanitarno-higienicznych (zdejmują obuwie);
- rodzice lub upoważnione przez nich osoby w podobny sposób odbierają dziecko z grupy bezpośrednio od nauczyciela po zakończeniu zajęć;
- dzieci pozostają pod ciągłym nadzorem i opieką nauczyciela i personelu pomocniczego;
- nauczyciel jest obecny w grupie z dziećmi do czasu, gdy wszystkie dzieci zostaną odebrane przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę;
- nauczycielowi nie wolno podczas pracy z dziećmi pozostawić grupy samej; jeśli nauczyciel musi wyjść, np. do toalety, grupą zajmuje się osoba z personelu pomocniczego (np. woźna oddziałowa);
- w razie konieczności sprawowania dodatkowej opieki nad dzieckiem, tj. wyjścia dziecka do toalety, zmiany bielizny dziecka, nauczyciel powierza opiekę dziecka woźnej oddziałowej lub innemu nauczycielowi;
- dziecko przez cały czas pobytu w przedszkolu jest otoczone opieką nauczyciela lub upoważnionego pracownika przedszkola, którzy mają obowiązek zwracać uwagę, aby dziecko:
a) nie wyszło samowolnie z sali,
b) nie wyszło samowolnie w z budynku przedszkola.
- przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel sprawdza salę zajęć, sprzęt, pomoce i zabawki – niedopuszczalne jest prowadzenie zajęć z dziećmi w pomieszczeniu, jeśli pomieszczenie stwarza jakiekolwiek zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci;
- nauczyciel obserwuje dzieci podczas zabaw, kieruje zabawą lub ją inspirują, w czasie zabaw dowolnych nauczyciel zwraca przede wszystkim uwagę na bezpieczeństwo dzieci;
- nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, systematycznie wdraża dzieci do bezkonfliktowej zabawy, do przestrzegania zasad zgodnego współżycia z rówieśnikami, uczestniczy w zabawach dzieci;
- przy przemieszczaniu się grupy, np. do szatni, na wycieczki piesze, dzieci ustawiają się parami i w taki sposób się poruszają, młodsze dzieci ustawiają się w „pociąg”;
- nauczyciel opuszcza dzieci w oddziale z chwilą przyjścia drugiego nauczyciela, informując go o dotychczasowym przebiegu zajęć z dziećmi;
- nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci w grupie bez opieki, gdy nie ma jeszcze zmieniającego nauczyciela;
- nauczyciel jest zobowiązany natychmiast reagować na wszelkie zaobserwowane sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie dla ich bezpieczeństwa i dla innych dzieci;
- nauczyciel jest zobowiązany zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola i zawiadomić o tym dyrektora przedszkola.
- Nauczyciel przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący, zastępuje dyrektora przedszkola w przypadku jego nieobecności i nieobecności wicedyrektora.
- Planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej oraz odpowiedzialność za jej jakość:
- nauczyciel prowadzi zajęcia wychowania przedszkolnego zgodnie z programem wychowania przedszkolnego, który został dopuszczony do użytku w przedszkolu przez dyrektora przedszkola po wcześniejszym zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną;
- nauczyciel prowadzi zajęcia wychowania przedszkolnego stosując metody pracy, które są dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej;
- nauczyciel planuje realizację treści zawartych w programie wychowania przedszkolnego;
- plan pracy nauczyciela obejmuje realizację treści na okres 1 miesiąca
- plan pracy nauczyciela pozostaje do wglądu dyrektora przedszkola w każdym czasie wskazanym w trybie nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola
- Prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji:
- nauczyciel prowadzi obserwację każdego dziecka w przedszkolu, które realizuje wychowanie przedszkolne w danym oddziale przedszkola;
- nauczyciel prowadzi dokumentację obserwacji dla każdego obserwowanego dziecka;
- dla dzieci, które realizują roczne obowiązkowe wychowanie przedszkolne nauczyciel wypełnia indywidualną karetę obserwacji dziecka 2 razy w roku szkolnym;
- dla dziecka, które realizuje roczne przygotowanie przedszkolne, na podstawie dokumentacji obserwacji, nauczyciel sporządza informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej i przekazuje rodzicom dziecka do końca kwietnia;
- dokumentacja obserwacji dziecka, którą prowadzi nauczyciel służy do:
a) poznania potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci
b) stymulowania całościowego, harmonijnego rozwoju dzieci zgodnie z ich indywidualnym tempem
c) wspierania dzieci napotykających trudności
d) wspierania dzieci przejawiających uzdolnienia
6) obserwacja pedagogiczna prowadzona w przedszkolu ma na celu wczesne rozpoznawanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjecie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna)
7) dokumentacja obserwacji nauczyciela pozostaje do wglądu dyrektora przedszkola w każdym czasie wskazanym w trybie nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola.
- Nauczyciel zasięga pomocy specjalistów zatrudnionych w przedszkolu celem podejmowania optymalnych działań przy:
- doborze metod pracy, dostosowanych do potrzeb dzieci i potrzeb grupy;
- rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych oraz sytuacji społecznej każdego dziecka;
- rozpoznawaniu na podstawie obserwacji pedagogicznej dysharmonii rozwojowych i podjecie sposobu wczesnej interwencji;
- określaniu zakresu zintegrowanych działań dla dziecka, któremu w bieżącej pracy z tym dzieckiem jest udzielna pomoc psychologiczno – pedagogiczna;
- zgłaszaniu dyrektorowi przedszkola dziecka do zaplanowania określonej formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Do zadań logopedy w przedszkolu należy:
- przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dzieci;
- diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników organizowanie pomocy logopedycznej;
- prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy;
- organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci starszych z trudnościami w czytaniu i w pisaniu, przy ścisłej współpracy z nauczycielami;
- odejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka;
- wspieranie działań nauczycieli wynikających z programu pracy przedszkola.
- Do zadań psychologa w przedszkolu należy:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci,w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;
3) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym dzieci;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci, wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
9. Nauczyciel w ramach wykonywanych zajęć oraz czynności, zobowiązany jest do dostępności w przedszkolu w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć - w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której prowadzi konsultacje dla uczniów, wychowanków lub ich rodziców.
- §23
- W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy obsługi i administracji.
- Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i w czystości.
- Pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci.
- Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
- Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do natychmiastowej reakcji na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa wychowanków.
- Wszyscy pracownicy muszą zwracać uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu oraz zawiadomić dyrektora o fakcie przebywania osób postronnych.
- Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do niezwłocznego zawiadomienia dyrektora o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia wychowanków.
ROZDZIAŁ VI
DZIECI W PRZEDSZKOLU
- §24
- Dziecko ma prawo w szczególności do:
1) życzliwego i podmiotowego traktowania;
2) akceptacji, nietykalności i poszanowania godności osobistej;
3) właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno - wychowawczego, zgodnie z zasadami higieny pracy;
4) zdrowego odżywiania;
5) snu i odpoczynku jeśli tego potrzebuje;
6) indywidualnego tempa rozwoju;
7) zabawy, zdobywania wiedzy i umiejętności;
8) opieki i ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej;
9) odnoszenia sukcesów;
10) pomocy dorosłych w czasie ubierania się, spożywania posiłków oraz innych czynności dla niego trudnych;
11) korzystania z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w tym specjalistów na terenie przedszkola;
12) uczestniczenia we wszystkich formach aktywności, które proponuje przedszkole;
13) wyrażania własnych opinii i uczuć;
14) do znajomości swoich praw i korzystania z nich.
- Do obowiązków dziecka należy w szczególności:
- przestrzeganie zasad higieny osobistej, dbanie o higienę otocznia;
- opanowanie wiadomości i umiejętności zgodnie z realizacją programu wychowania przedszkolnego;
- przestrzeganie zasad współżycia w grupie oraz zasad obowiązujących w przedszkolu;
- odnoszenie się z szacunkiem do rówieśników i dorosłych;
- stosowanie podstawowych form grzecznościowych;
- szanowanie godność drugiego człowieka;
- przyjazne odnoszenie się do świata przyrody;
- respektowanie poleceń nauczyciela i osób dorosłych;
- informowanie nauczyciela o swoich trudnościach i problemach;
- pomaganie potrzebującym przedszkolakom w grupie i młodszym przedszkolakom;
- sprzątanie zabawek po zakończonej zabawie;
- nie przeszkadzać innym w zabawie;
- wywiązywanie się z przydzielonych zadań i obowiązków;
- dbać o bezpieczeństwo swoje i innych.
- §25
- Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy uczniów jeśli:
- rodzice nie wywiązują się przez okres dwóch miesięcy z umowy cywilnoprawnej, którą zawiera dyrektor przedszkola z rodzicami dziecka w danym roku szkolnym, w sprawie zakresu odpłatnych świadczeń, które rodzice mają obowiązek realizować.
- Przed wydaniem decyzji w sprawie skreślenia dziecka z listy uczniów, dyrektor przedszkola wzywa rodziców na piśmie do uregulowania świadczeń wynikających z umowy, z pouczeniem o możliwości skreślenie dziecka listy uczniów.
- Decyzja, którą wyda dyrektor przedszkola w sprawie skreślenia dziecka z listy uczniów powinna zawierać uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości odwołania od decyzji.
- Skreślenia dziecka z listy uczniów nie dotyczy dziecka objętego obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- §26
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
- §27
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- §28
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
- §29
Statut wchodzi w życie z dniem 29.09.2022 roku.